Massasjeterapi

Massasje kan ha en mengde helsefremmende effekter på kropp og psyke, langt utover de mest kjente som reduksjon av muskelspenninger og relaterte plager. Den har positive effekter på nervesystemet og nevrotransmittere, kan øke leddmobilitet, øke blod- og lymfegjennomstrømning i muskulatur og bindevev og bidra til generell økt fysisk og psykisk avspenning, velvære og trivsel. Nyere studier viser at man oppnår målbar biologisk effekt allerede etter én behandling med klassisk massasje, og at denne effekten akkumuleres ved flere behandlinger. Studiene viser også at massasje kan ha effekt på kroniske betennelser, stress og visse autoimmune tilstander (p.g.a økningen av frie lymfocytter i blodet).

Norges Massasjeforbund kvalitetssikrer skoler, utdanning og medlemmer, og ved å velge en massør som er medlem av Norges Massasjeforbund er du sikret kvalitet og seriøsitet under behandlingen. Massørene ved Fjellhamarklinikken er medlem av Norges Massasjeforbund

Velvære og avspenning

Når ønsket for behandlingen er velvære og avspenning, bruker massøren en kombinasjon av overflatiske og dyptvirkende teknikker. Lette strøk benyttes mye i avspenningsmassasje og stimulerer velvære-senteret i hjernen i tillegg til å dempe stress.

Du vil ofte føle deg avslappet og revitalisert både fysisk og psykisk etter en slik massasje.

Behandling av muskelplager

Ved muskelplager eller dårlig funksjon i musklene, vil massøren arbeide mer spesifikt på punkter og dypere i vevet.

Når massøren bearbeider muskulaturen, normaliseres funksjonen i anspente området, sirkulasjon av oksygenrikt blod fremmes, og opphopning av avfallsstoffer reduseres. Selv om denne type behandling kan oppleves som mindre behagelig enn avspenningsmassasje, vil massøren til enhver tid forholde seg til og respektere din individuelle smertegrense. I mange tilfeller kan du oppleve ømhet i den bearbeidede muskulaturen like etter, eller i dagene etter behandling, men dette vil avta. Spenningene vil begynne å løse seg opp og ømheten vil forsvinne parallelt med at blodsirkulasjonen får komme til i området som har vært anspent.

Hvordan foregår en massasjebehandling?

En klassisk massør behandler og forebygger muskel- og leddplager ved manuell bearbeiding av muskulatur og bindevev. Formålet er å lindre smerter og andre plager som stammer fra anspent/forkortet muskulatur, myoser, triggerpunkt, øke leddmobilitet, øke blod- og lymfegjennomstrømning i muskulatur og bindevev og bidra til generell økt fysisk og psykisk avspenning og velvære.

Egenopplysningsskjema fylles ut

Første gangen du er hos en massør, vil du bli bedt om å fylle ut et Egenopplysningsskjema.

Her vil du oppgi informasjon om helsetilstanden din, samt samtykke til at denne informasjonen blir brukt for å tilpasse behandlingen. Skjemaet vil også hjelpe massøren å vurdere om massasje er den rette behandlingen for deg.

På massasjebenken

I forkant av behandlingen vil massøren i noen tilfeller gjøre en holdningsvurdering og teste for spent muskulatur.

På massasjebenken ligger du som regel på magen, ryggen eller på siden. Du skal beholde undertøyet på, og under behandling skal kroppen skal være tildekket med teppe/laken slik at kun det området som behandles er synlig.

Dersom du har behov for ekstra puter, vil massøren legge til rette for dette.

For at behandlingen skal ha full effekt er det viktig at du føler deg vel på benken, og massøren er avhengig av å ha god kommunikasjon med deg for å vite hvordan du opplever behandlingen.

Noen ganger vil massøren benytte muskulære tøye- og aktiveringsteknikker, slik at en massasjebehandling også kan innebære at du må bevege deg mye.

Avbryte behandlingen?

Dersom du av en eller annen grunn ønsker å avbryte behandlingen, er det viktig at du formidler dette til massøren som behandler deg. Massøren vil da avbryte behandlingen og gi informasjon om hva du eventuelt kan gjøre videre for å få hjelp med plagene dine.

Journal

På Fjellhamarklinikken benytter vi PasientSky som journalsystem, og massøren skriver i journalen din hver gang du har vært til behandling hvilken behandling som er utført.

​

Du har som klient rett til å få utskrift av denne når du ønsker, og massøren skal skrive slik at det er forståelig for deg.

Massasje kan benyttes ved følgene tilstander

Smerter

Massasje lindrer og forebygger smerter og andre plager som stammer fra anspent / forkortet muskulatur, herunder myoser og triggerpunkter. Muskelrelaterte smerter kan kureres med massasje. Andre smertetilstander kan lindres eller forebygges med massasje.

Betennelsestilstander

En del betennelsestilstander i senefester kan være forårsaket av muskelspenninger eller aktive triggerpunkt med utstrålende smerte til andre områder av muskulaturen. Massasje skal ikke benyttes direkte på et område med aktiv betennelse, men muskelspenninger og triggerpunkt i andre deler av muskelen kan behandles. Ofte er betennelsen i senen forårsaket av muskelspenningen eller triggerpunktet, og man kan derfor i mange tilfeller fjerne årsaken til betennelsen på denne måten

Stress

Når spenninger i kroppen slipper taket, vil man ofte lettere kunne håndtere hverdagens plikter og oppgaver.

Mental og fysisk utmattelse

Man kan oppleve økt energi og motivasjon etter massasje.

Smerter i skuldre, nakke og rygg

​Smerter i skuldre, nakke og rygg kan reduseres eller forsvinne helt dersom smertene er forårsaket av anspent muskulatur eller irriterte nerver grunnet slike spenninger.

Nedsatt fleksibilitet i muskler og ledd

Ved massasje kan man oppleve økt fleksibilitet i muskler og ledd. Sårhet og stivhet i muskulaturen dempes eller forsvinner.

Muskelspasmer og kramper

Muskelspasmer og kramper kan dempes eller forsvinne.

Sårhet i muskulaturen grunnet overanstrengelse

Sårhet i muskulaturen grunnet overanstrengelse kan reduseres og forebygges.

Nedsatt sirkulasjon

Kroppens væskesirkulasjon forbedres etter massasje. Dette gir økt tilgang på næringsstoffer og oksygen, og økt utskillelse av avfallsstoffer fra kroppens celler og vev.

Nedsatt blodsirkulasjon i armer og bein

Kalde hender og føtter kan skyldes nedsatt blodsirkulasjon i armer og bein. Massasje kan bidra til å forbedre dette.

Treg fordøyelse

Massasje kan øke næringsopptak og utskillelse som en konsekvens av økt generell væskesirkulasjon og avspenning.

Hodepine og slitne øyne

Hodepine og slitne øyne for eksempel grunnet mye arbeid ved datamaskin kan reduseres.

Søvnproblemer

Det generelle nivået av avspenning økes ofte i stor grad etter massasje. Hvis årsaken til søvnproblemene er fysiske eller psykiske spenninger, vil man ofte oppleve forbedret søvnkvalitet ved regelmessig massasje.

Etter skade eller inngrep

Massasje kan fremskynde helingsprosessen. Men massasje gis aldri direkte på området før etter at sår har grodd. Visse massasjeteknikker kan redusere dannelsen av arrvev.

Mildt og moderat forhøyet blodtrykk

Mildt og moderat forhøyet blodtrykk kan senkes midlertidig etter massasje.

Behov for restitusjon

Massasje virker forebyggende på muskelplager, og øker restitusjonen i muskulatur etter trening raskere enn ved hvile.