Akupunktur

Akupunktur benyttes for en rekke ulike type små og store plager hos mennesker verden over. Det er opprinnelig en over 3000 år gammel behandlingsmetode fra Kina som fortsatt er aktuell i dag. Det forskes stadig mer på akupunktur, dens virkningsmekanismer og hva som skjer i kroppen under behandlingen.

Akupunktur nærbilde
Akupunktur
​

I akupunkturbehandling benyttes akupunkturnåler, moxa, kopping, koppmassasje og Gua Sha.

Akupunktur brukes blant annet ved:

• Smerter i muskelskjelettsystemet, eksempelvis nakke og skulderplager.

• Hodepine og migrene

• Hetetokter

• Overgangsalder

• Astma

• Bronkitt

• Menstruasjonssmerter

• Muskelspenninger

• Isjias

• Bihulebetennelse

• Irritabel tarm

• Etterbehandling slag

• Senebetennelse, eksempelvis tennisalbue

• Søvnløshet

• Depresjon

• Tretthet

• Sirkulasjons- og fordøyelsesproblemer

• Plager i forbindelse med svangerskap og fødsel

Tradisjonell kinesisk medisin

Tradisjonell kinesisk medisin ser på kroppen som en helhet, med vitale organer som bindes sammen av et system av energibaner (meridianer). I dette kretsløpet skal energien (Qi) flyte fritt og harmonisk for å opprettholde god helse. Ved å bruke nåler i spesifikke punkter på kroppen, påvirker vi Qi (energien). Riktig punktvalg, teknikk og punktsammensetning vil sette energi i bevegelse og løse opp stagnasjoner. Sett fra et vestlig medisinsk synspunkt vil akupunkturnåling blant annet bidra til bedre blodsirkulasjon og dempe smerte. Ved å fremme fri flyt av energi og blod vil behandlingen kunne gjenopprette balanse og fremme helse.

Triggerpunktakupunktur

Terapeuten hos oss har klassisk akupunktur som sitt fagfelt. I tillegg har hun en grundig utdanning innen triggerpunktbehandling. Triggerpunkter er muskelknuter som kan opptre i muskler over hele kroppen. Aktive triggerpunkter skaper smerte, mens latente triggerpunkter forårsaker stivhet og nedsatt bevegelighet. Mojgan har god erfaring med å kombinere klassisk akupunktur med triggerpunktbehandling.

Kopping
​

Kopping er en kinesisk teknikk som løsner opp stramt bindevev i huden ved hjelp av vakuum. Det har god effekt på væskeansamlinger/hevelser, reduserer muskelverk og øker blod- og lymfesirkulasjonen. Det har også vist god effekt blant idrettsutøvere som plages med gamle skader og muskelsmerter. Det er også mer og mer utbredt bland befolkningen som plages av muskel- og skjelettplager. Kopping virker både lindrende og muskelavspennende, samtidig som det bedrer blodsirkulasjonen ut til muskulaturen. Dette gjør at man kan restituere raskere etter større belastninger. Dette er hovedgrunnen til at kopping har blitt utbredt blant toppidrettsutøvere.

Kosmetisk akupunktur
​

Akupunktur bedrer blodsirkulasjon og øker kollagen- og elastinproduksjonen under huden. Dette gir løft og fin glød i huden ved å fylle ut rynker og ujevnheter, samt redusere muskelheng. Behandlingen kan også føre til reduksjon av eventuelle lokale betennelser i huden. Behandlingen foregår uten bruk av noen form for unaturlige stoffer og endringen kan ved riktig oppfølging vare over flere år. Behandlingen gir økt velvære, og en hud som både kjennes og ser yngre ut - helt uten bivirkninger!

Akupunktur og pasientsikkerhet

Akupunktørutdannelsen krever kontinuerlig ferdighetstrening og praksis gjennom hele studiet. De strenge kravene til klinisk praksis er et kvalitetsstempel som gjør at du kan føle deg trygg når du kommer til oss. Gitt korrekt er akupunktur en trygg behandlingsform uten skadelige bivirkninger som kan benyttes både ved kroniske og akutte tilstander.

Mojgan behandler voksne og barn, kvinner og menn i alle aldersgrupper. Akupunktur har noe å tilby mennesker i alle aldre og livsfaser. Det har vi sett gjennom mange år her på Fjellhamarklinikken og vi opplever det fortsatt daglig.

Vi er her for deg - Velkommen!